Loading Events

• This event has passed.

Turku, Suomi ja Eurooppa Ukrainaa jälleenrakentamassa

9.5.2023 klo 18.0020.00

Eurooppapäivänä 9.5. kokoonnumme Panimoravintola Koulun Bellman-saliin keskustelemaan Ukrainan jälleenrakentamisesta yhdessä Niina Ratilaisen, Mika Akkasen ja Jussi Laaksosen kanssa.
Niina Ratilainen on Euroopan alueiden komitean vihreän ryhmän toinen tasa-arvoinen puheenjohtaja, kehitysyhteistyöasiantuntija ja turkulainen kaupunginvaltuutettu. Sodan tuhot itsekin Ukrainassa todistanut Ratilainen on kiinnostunut eritoten kaupunkien ja yhteisöjen jälleenrakentamisesta.
Turun kaupungin protokollapäällikkö Mika Akkanen on monelle tuttu joulurauhan julistuksen lukijana, mutta muina työtehtävinään hänellä on muun muassa ystävyyskaupunkisuhteiden hoito Ukrainan toiseksi suurimman kaupungin Harkovan kanssa. Akkaselta tulemme kuulemaan, miten Turku tukee kovia kokenutta ystävyyskaupunkiaan ja miten Turku voi auttaa harkovalaiset jaloilleen sodan jälkeen.
Jussi Laaksonen on toiminut SPR:n avustustyöntekijänä useassa kohteessa, muun muassa logistikkona sodan alkuvaiheessa Lvivissä. Laaksoselta kuulemme kenttätason kokemuksia ja näkemystä humanitaarisesta avusta ja siitä, miten sen perille meneminen voidaan varmistaa yhteistyössä erilaisten toimijoiden välillä.
Tapahtuma on maksuton eikä osallistuminen edellytä Vihreiden jäsenyyttä. Tapahtumatila on esteetön.

Date:
9.5.2023