Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Niinistö, 40, palaa Turussa aktiivisen kuntapolitiikan pariin yhden vaalikauden tauon jälkeen.

– Minulla on nyt enemmän aikaa annettavanani rakkaalle kotikaupungilleni Turulle luopuessani puolueen puheenjohtajuudesta. Kuntavaaleissa on kyse isosta linjavalinnasta: rakennetaanko kaupunkeja ihmisläheisinä ja kestävän kasvun näkökulmasta, vai annetaanko eriarvoisuuden kasvaa ja jumiututaanko kaupunkisuunnittelussa vanhaan autokaupungin rakenteeseen. Haluan itse olla tarjoamassa inhimillistä vaihtoehtoa. Siksi olen päättänyt asettua Turussa kuntavaaleissa ehdolle, vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö sanoo.

Niinistö korostaa, että Vihreillä on tilaisuus nousta kuntavaaleissa yhdeksi Suomen suurista kuntapuolueista. Suurissa kaupungissa Helsingissä, Turussa ja Tampereella Vihreät voivat nousta jopa suurimmaksi puolueeksi. Niinistö uskoo lapsiperheiden viihtymisen kaupungissa olevan keskeinen mittari hyvinvoinnille ja menestykselle.

– Vihreillä on Turussa tilaisuus olla rakentamassa kaupunkia yhä paremmaksi paikaksi asua lapsiperheille. Menestyvien suurten kaupunkien trendi on, että lapsiperheet haluavat yhä enemmän jälleen asua kaupunkikeskustoissa. Siksi Turunkin on panostettava kouluihin ja päivähoitoon sekä viihtyisään kaupunkiin. Viihtyisässä kaupungissa menestyvät myös elinkeinot, Ville Niinistö sanoo.

Turun vihreille Niinistön ehdokkuus on tärkeä etappi matkalla kohti kevään vaaleja.

– Villen päätös oli toivottu uutinen ja täydellinen jatko hyvin alkaneelle ehdokasasettelullemme. Turun vihreiden ensi kevään tavoitteena on kaikkien aikojen paras vaalitulos, kertoo Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtaja Jukka Vornanen.

Turun vihreät on nimennyt tähän mennessä 58 ehdokasta. Vihreät asettavat Turussa taas täyden sadan ehdokkaan listan. Niinistön ehdokkuus ja muita uusia ehdokkaita vahvistetaan kunnallisjärjestön syyskokouksessa la 26.11.

– Yhdessä olemme tarjonneet inhimillisen vaihtoehdon Sipilän hallituksen koville arvovalinnoille. Kunnissa on jo nyt osoitettu, että Suomi nousee kun kaikista ihmisistä pidetään huolta, uutta työtä luodaan ja taloutta uudistetaan kestäväksi, koulutusta arvostetaan ja yhteisestä ympäristöämme vaalitaan. Kunnissa voimme torjua osan hallituksen huonoista päätöksistä. Ja siksi tulevat kuntavaalit ovat merkittävät koko Suomen kannalta, Ville Niinistö sanoo.

Ville Niinistö oli Turussa vihreä kaupunginvaltuutettu vuosina 2005–2012 ja Turun kaupunginhallituksen jäsen 2005–2007. Varsinais-Suomen kansanedustajana Niinistö on toiminut vuodesta 2007 lähtien.

Vihreän liiton puheenjohtajana Niinistö on toiminut vuodesta 2011. Puheenjohtajakaudet tulevat täyteen ja seuraaja valitaan kuntavaalien jälkeen puoluekokouksessa kesällä 2017.

Viimeksi kuntavaaleissa ehdokkaana ollessaan vuonna 2008 Niinistö oli Turussa Vihreiden ääniharava ja sai kaikkiaan 1680 ääntä. Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa Niinistö sai kaikkiaan 8835 ääntä, joista 4949 ääntä Turusta.

Lisätietoja:
Ville Niinistö, p. 050 574 1356 (avustaja)
Turun vihreiden puheenjohtaja Jukka Vornanen, p. 040 593 6791