Maanomistajan Kakolaan haluama torni on puhuttanut Turussa (mm. TS 29.9.). Vihreä valtuustoryhmä näkee korkean rakentamisen osana kehittyvää Turkua, mutta Kakolanmäelle ei tornirakennus mielestämme sovi. Perustelumme voi tiivistää viiteen pääkohtaan.

1. Kakolan historiallinen miljöö on kiinnostava itsenään

Kakolan historiallinen ympäristö on upea osa Turkua. Suositut Kakolan kierrokset ja Kakolanmäellä ulkoilevat kaupunkilaiset kertovat siitä, että rakennukset ja alueen historia vuosi toisensa jälkeen kiinnostavat ja houkuttelevat ihmisiä mäelle. Historiallisesti arvokas mäki ei kaipaa tornitaloa vetonaulakseen, vaan itse vankilarakennuksen tulee olla Kakolanmäen kruunu ja maamerkki.

2. Torni mäellä ei sovi siluettiin ja kaupunkikuvaan

Mäen päälle rakennettava torni olisi persoonaton ja dominoiva elementti kaupungin siluetissa. Paremmin torni sopii esimerkiksi Linnakaupunkiin, jossa on jo olemassaoleva suunnitelma purjetornista ja jossa korkea rakennus toimii alueen maamerkkinä. Kakolanmäen päällä torni myös varjostaisi ympäristön asumuksia ja pihoja suuren aurinkokellon tavoin. Erityisesti talvella, auringon paistaessa alhaalta, vaikutus tuntuisi kauas.

3. Nykyinen kaava on tarkan harkinnan tulos

Kakolan asemakaavan takana on kansainvälinen ideakilpailu, johon saatiin sata esitystä. Tämän tuloksena, huolellisen valmistelun jälkeen, syntyi Kakolan kaava. Siinä harkinnassa käytiin perusteellisesti läpi tornivaihtoehto, mutta se hylättiin kaupunkikuvallisista syistä. Päädyttiin historiallista miljöötä korostavaan ratkaisuun, jossa uudisrakentaminen ei ylitä vanhojen vankilarakennusten korkeutta. Ne perusteet eivät ole muuttuneet miksikään.

4. Kaavan toteuttaja on tiennyt, mitä alueen kaava sallii

Ostaessaan Kakolan on maanomistaja ollut tietoinen kaavasta sekä siitä, mitä alueelle kaavan puitteissa voi toteuttaa. Kaava sallii että muutama rakennus puretaan, ja ne voidaan korvata matalalla ja halutessa vaikka modernilla uudisrakentamisella. Suojelumerkinnän saamattomien rakennusten säilyttämisellä ei pidä jälkikäteen voida kiristää lisää rakennusoikeutta.

5. Kakolasta avautuu ilman tornitaloakin upea näkymä merelle

Kakolanmäeltä näkee kauas jo nyt ja maisemia voi mäeltä käydä ihastelemassa kuka tahansa. Omistajan ja alueen yrittäjien toivoman, matkailu- ja vierailuvetonaulana toimivan näköalaravintolan toteuttaminenkaan ei vaadi tornirakennusta, vaan upeat näkymät Airistolle tarjoavan ravintolan voi toteuttaa vaikka Länsisellin ullakkokerrokseen.

Saara Ilvessalo
Kaupunginvaltuutettu (vihr)