Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtaja Jukka Vornanen ei aio hakea jatkokautta Turun vihreiden puheenjohtajana. Vornanen on johtanut vihreiden kunnallisjärjestöä kolmen vuoden ajan.
-Tärkein syy kunnallisjärjestön puheenjohtajuudesta luopumiseen on se, että tahdon keskittyä mahdollisimman täysipainoisesti kaupunginhallituksen työskentelyyn, Vornanen kertoo päätöksensä taustoista.

Viimeiset kolme vuotta ovat olleet Turun vihreille työntäyteiset ja voitokkaat.
-Kun aloitin Turun vihreiden puheenjohtajana vuonna 2015, oli päätavoitteeni vihreiden vaalivoitto kevään 2017 kunnallisvaaleissa. Turun vihreät valmistautuivat vaalikampanjaan aiempaa vahvemmalla kampanjakoneistolla ja ehdokaslistalla. Vaalikampanjan käytännönjärjestelyt toteutuivat kunnallisjärjestön suunnitelmien mukaan, hän muistaa tyytyväisenä.

-Edellisen kauden saavutusten, onnistuneen vaalikampanjan ja ennätyskorkean valtakunnallisen kannatuksen myötä vihreät saavuttivat Turussa kaikkien aikojen parhaan kuntavaalituloksen: 19,6 prosenttia äänistä ja 14 valtuutetun paikkaa, Vornanen lisää.

Vaalivoiton myötä vihreiden omat tavoitteet ja myös äänestäjien odotukset vihreitä kohtaan ovat entistä suuremmat. Vornasen vastuulla on uuden valtuustokauden alettua ollut myös kaupunginhallituksen varapuheenjohtajan tehtävät. Tässä kohtaa syksyä onkin selkeytynyt näkemys siitä, että tavoitteiden täyttyminen ja odotuksiin vastaaminen saavutetaan tehokkaammin jakamalla vastuita.
-Kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana koen kantavani suuren vastuun siitä, miten Turku uudistuu viihtyisänä ja kestävänä tulevaisuuden kaupunkina. Kunnallisjärjestön puheenjohtajan paikalle löydämme varmasti päteviä ehdokkaita ylläpitämään toimintaamme ja osaltaan vauhdittamaan tavoitteiden täyttymistä. Tällä hetkellä käsittääkseni 2-3 henkeä harkitsee tehtävään hakemista, Vornanen kertoo.

Turun vihreän kunnallisjärjestön rotaatiosäännön mukaan sama henkilö voi toimia kunnallisjärjestön puheenjohtajana maksimissaan kuusi vuotta. Turun vihreiden uusi puheenjohtaja valitaan kunnallisjärjestön syyskokouksessa 25.11. Turun vihreä kunnallisjärjestö on kaikkien Turussa toimivien vihreiden järjestöjen kattojärjestö, jonka jäseniä ovat Turun vihreät ry (ennen Turun seudun vihreät ry), Turun vihreät nuoret ja opiskelijat ry, Turun seudun vihreät naiset ry ja Åbonejdens Svenska gröna rf.

Jukka Vornanen
jukka.vornanen@turku.fi