25 vuotta sitten lähdin kuntapolitiikkaan vaikuttaakseni erityisesti luonto- ja ympäristökysymyksiin. Maanantaina valtuusto kokoontuu taas päättämään viidestä asemakaavasta. Kaavat ovat ympäristöpolitiikan keskeisiä välineitä, koska kaavoituksella on suuret ja pitkäaikaiset vaikutukset.

Listalla on täydennysrakentamista Skanssiin, Koivulaan, Puutarhakadulle ja Raunistulaan, pyöräsilta yli Aurajoen ja kiertotalouspuisto Topinojalle. Uusia koteja noin 1700 ihmiselle. Lähiluonnon ja maiseman huomioimista, luonnonsuojelua ja liikennejärjestelyjä, hulevesiä, leikkipihoja ja melunhallintaa. Taustalla on nykyään valtava määrä selvitystyötä pohjavesistä, rakennussuojelusta, pilaantuneista maista, sähkölinjoista, rautakautisista asuinpaikoista, luontotyypeistä, jätehuollon historiasta, tärinästä, bussireiteistä, uhanalaisista simpukoista ja vaikka mistä. Kuntapolitiikan kovaa ydintä pehmeiden luontoarvojen puolesta.

Politiikka on kärsivällisten laji. Tavoitteiden saavuttaminen kestää. 20 vuotta sitten Malmössä tutustuimme sadevesiä imeyttävään ja viivyttävään hulevesien hallintaan ja luonnon monimuotoisuutta säilyttävään viherpistejärjestelmään. Nyt vihdoin meillä määrätään satamaraiteen savialueella vettä läpäisevistä pinnoista ja opetellaan käyttämään siniviherkerrointa. 10 vuotta sitten häämatkalla Berliinissä ihastuin Spree-joen villeillä rantapenkoilla rantaravintolaan. Siellä oli leppoisa viettää kesäpäivää rehottavan kaupunkiluonnon keskellä. Maanantaina meille kaavoitetaan Aurajoen rantapusikkoon kahvilatontti kesäpäivän viettoon kaupunkilaisittain, uuden pyöräsillan kainaloon. Josko siihen saisi vähän jokiliikennettäkin?

Vanhoja murheita poistuu työlistalta, uusia tulee tilalle. Koivulassa rakennetaan kerrostaloja kalliokedolle. Kallioketojen lajit ovat herkkiä ihmisten kulutukselle. Luontotyyppejä on suojeltu meillä viime aikoina siten, että ne merkitään asemakaavaan ja rakennetaan viereen. On aika ryhtyä kartoittamaan, onko menetelmästä mihinkään. Kun luonto ei kestä kulutusta, kestääkö ihminen asemakaavallisia rajoituksia luonnon varjelemiseksi?

Katri Sarlund
vihreä kaupunginvaltuutettu