Turun vihreä valtuustoryhmä on tyytyväinen päätöksenteon avoimuutta lisäävään pormestarimalliin, jonka valtuusto sinetöi maanantai-iltana. Mallissa pormestari toimii kaupunginhallituksen puheenjohtajana. Kolme apulaispormestaria johtavat kukin omaa toimialaansa: hyvinvointitoimialaa, sivistystoimialaa ja vapaa-aikatoimialaa sekä kaupunkiympäristötoimialaa. He toimivat tehtäväalueensa suurimpien lautakuntien puheenjohtajana sekä kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana.

– Helsingin ja Tampereen esimerkit osoittavat, että pormestarimalli toimii dynaamisissa kehittyvissä kaupungeissa. Mielestämme nyt esitetty Turun malli on vielä parempi. Apulaispormestareilla on luonteva tehtävä lautakuntien puheenjohtajina, ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtajina he kantavat vastuun myös kokonaisuudesta, vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Saara Ilvessalo kertoo.

Vihreä valtuustoryhmä uskoo, että kiinnostus kuntapolitiikkaa kohtaan kasvaa, kun asiat tuodaan esille ihmisten kautta. Pormestarimallissa turkulaiset pääsevät vaaleissa äänestämään paitsi kaupunginvaltuuston kokoonpanosta, myös Turun ylimmästä johdosta.

– Pormestarimallissa vaalitulos vaikuttaa siihen, ketkä valitaan Turun johtajiksi. Nykymallissa toimivat erillinen kokopäiväinen poliittinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja viranhaltijana toimiva, todellisuudessa poliittinen kaupunginjohtaja. Jatkossa Turun keulahahmo on avoimesti poliittinen johtaja, summaa valtuuston puheenjohtaja Elina Rantanen.

Ryhmä iloitsee myös valtuustoryhmien saavuttamasta sopimuksesta, joka sisältää kirjauksen ennen vaaleja sovittavasta kampanjabudjettikatosta sekä puolueille että yksittäisille pormestariehdokkaille. Ryhmän mukaan kirjaus täydentää oivalla tavalla pormestarimallia.

Vihreät ovat ajaneet kampanjakattoa jo vuosia valtakunnan tasolla. On hienoa, että Turku toimii asiassa edelläkävijänä. Asettamalla yläraja vaalikampanjoiden koolle takaamme enemmän valtaa turkulaisille, vähemmän rahalle, Ilvessalo iloitsee.