Turun vihreät ovat valinneet henkilöitä esitettäväksi kaupungin luottamustehtäviin alkavalle valtuustokaudelle. Vihreät saavuttivat kuntavaaleissa 9.4. historiallisen vaalituloksen yhä useamman turkulaisen annettua puolueen ajamille asioille tukensa.

Vihreät esittävät kaupunginhallituksen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi ja konsernijaoston puheenjohtajaksi Jukka Vornasta, kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtajaksi Saara Ilvessaloa ja kulttuurilautakunnan puheenjohtajaksi Janina Anderssonia.

Kaupunginhallituksen jäseniksi Vihreät esittää Mikaela Sundqvistia ja Roda Hassania. Seudullisen jätehuoltolautakunnan puheenjohtajaksi esitetään Niina Ratilaista ja tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi Matti Vähä-Heikkilää.

Kaupunginhallituksen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi nousee Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtaja Jukka Vornanen. Vornanen tarttuu tehtävään tilanteessa, jossa kaupungin toimintaa määrittää toisaalta positiivinen rakennemuutos, toisaalta sote- ja maakuntauudistus.

– Turun alueella on nyt hyvä noste päällä ja uuden kaupunginhallituksen sekä valtuuston on tuettava tätä myönteistä kehitystä. Epävarmuutta kaupungin toimintaa ja taloutta kohtaan lisää sote-uudistus, joka aiemmista vakuutteluista huolimatta näyttää käyvän kuntien kukkarolle. Suurien muutosten keskellä myös kaupungin on uudistettava toimintatapojaan ja kuntavaalituloksen myötä päätöksiä on tehtävä avoimin mielin ja uusin silmin, toteaa Vornanen.

Kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtajaksi esitetään Saara Ilvessaloa. 27-vuotias Ilvessalo on toiminut aiemmin rakennuslautakunnan puheenjohtajana.

– Turun vihreiden pitkäaikainen visio on ollut avoimempi, kestävä ja historiaa paremmin kunnioittava kaavoitus. Näille tavoitteille olemme saaneet vahvan kannatuksen äänestäjiltä, ja tartun innolla toimeen niiden edistämiseksi kasvavassa Turussa, kertoo Ilvessalo

Janina Andersson tekee näyttävän paluun puheenjohtajaksi kulttuurilautakuntaan, jonka jäsenenä on aloittanut vuonna 1992 uransa politiikassa.

– Turun kulttuurilautakunnan työ on ottanut aimo harppauksen parempaan suuntaan siitä ajasta ja odotan ilolla mahdollisuutta olla mukana tässä kehitystyössä. Turun kulttuurielämä on todella vireää ja kiinnostavaa eikä tarvitse matkustaa minnekään kokeakseen sykkivän kulttuurisen monimuotoisuuden ja elämänilon, kertoo Andersson.

Lisätietoja:
Niina Ratilainen, valtuustoryhmän puheenjohtaja, 050 378 7791
Jukka Vornanen, 040 593 6791
Saara Ilvessalo, 040 161 4541
Janina Andersson, 050 511 3040

Taulukko vihreiden henkilövalinnoista (pdf):
Tiedote_koonti_paikkajako_vihreät_2017_2021