Turun vihreä valtuustoryhmä julkaisi maanantaina 22.2. loppukatsauksensa valtuustokaudesta 2017–2021. Katsauksessa ryhmä vertaa vuonna 2017 julkaistua vaaliohjelmaansa kaupungin nykytilaan ja kertoo, miten vihreät luottamushenkilöt ovat saaneet edistettyä vihreiden tavoitteita nyt päättyvällä valtuustokaudella.

Vihreiden valtuustoryhmän pitkänä perinteenä on tehdä puoliväli- ja loppukatsaukset valtuustokausista. Turun vihreät haluavat kertoa äänestäjilleen, millaista vastinetta äänille on saatu ja miten ryhmä on edistänyt sekä saavuttanut tavoitteitaan.

Tällä kertaa loppukatsauksessa nostetaan esiin erityisesti Suomen kunnianhimoisin ilmastotavoite, edistysaskeleet kaavoituksessa ja luonnonsuojelussa, panostukset opetukseen sekä pian nähtävät parannukset matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluihin.

– Vihreiden nousu toiseksi suurimmaksi puolueeksi on näkynyt konkreettisissa päätöksissä. Olemme tehneet päätöksen raitiotiestä, muuttaneet kaavoituksen suuntaa, panostaneet koulutukseen ja mielenterveyspalveluihin sekä siirtyneet demokraattisempaan pormestarimalliin, kehuu vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Saara Ilvessalo.

– Ilman vihreiden aktiivista ja ratkaisuja vaativaa otetta emme olisi edenneet esimerkiksi opetuksen resurssien lisäämisessä tai koulujen sisäilmaongelmien selvittämisessä näin merkittävästi kuin viime vuosina on tapahtunut, täydentää toinen varapuheenjohtaja Laura Rantanen.

Tältä keväältä nykyiset valtuutetut odottavat vielä päätöksiä yleiskaavasta, entistä paremmasta kaupunkipyöräjärjestelmästä ja Lausteen koulusta. Ryhmä haluaa nähdä myös Itäisen Rantakadun ja Pitkäkadun pyöräväylien rakennustöiden vihdoin käynnistyvän.

Seuraavan valtuustokauden tavoitteet on jo asetettu: vihreät julkaisi uuden kuntavaaliohjelmansa 16.1.2021.

– Seuraavalla kaudella haluamme, että ilmastotavoitteita edistetään tosissaan varsinkin liikennepolitiikan muutoksella ja kulttuuri pääsee koronan jälkeen uuteen loistoon. Ilmastonmuutos ja huonokuntoiset kulttuuritilat eivät odota sitä, että puolueet uskaltavat vihdoin tehdä päätöksiä, muistuttaa ryhmän ensimmäinen varapuheenjohtaja Riina Lumme.

Vihreän valtuustoryhmän loppukatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan verkkosivuilla:

Loppukatsaus 2017–2021: Turun vihreän valtuustoryhmän valtuustokauden loppukatsaus (pdf)

Vaaliohjelma 2021–2025: https://www.turunvihreat.fi/kuntavaalit/vaaliohjelma2021/

Lisätiedot:

Valtuustoryhmän puheenjohtaja Saara Ilvessalo