Tapani on venäyttänyt työmaalla selkänsä ja sitä särkee julmetusti. Terveyskeskuslääkäri kuuntelee oireet ja tutkii Tapanin todeten ettei kyse todennäköisesti ole mistään vakavasta. Hän kirjoittaa särkylääkettä, pari päivää sairauslomaa ja ohjeistaa itsehoidon. Kipu kuitenkin hallitsee Tapanin ajatuksia ja mieleen tulee kauhukuvia jostain paljon vakavammasta, kuin mitä diagnoosi ”M54.5 Lanneselän kipu” antaa ymmärtää. Tapani pyytää päästä tarkempiin tutkimuksiin. Lääkäri ei näe niitä tässä kohtaa tarpeellisiksi ja pyytää palaamaan asiaan jos oireet pahenevat.

Tapani ajattelee, että miten tuo lääkäri voi 15 minuutin käynnillä tietää ettei kyse ole mistään vakavasta – kuvata se selkä pitäisi! Yksityisellä varmasti saisi tutkimuksia paremmin, mutta nyt juuri ei ole varaa mennä sinne… Pahin kipu lähtee kuitenkin helpottamaan sairausloman aikana ja Tapani pääsee työmaalle jatkamaan hommia.

Vastaavia esimerkkejä terveydenhuollosta voi antaa kymmeniä ellei satoja. Jos kuntalainen saisi vapaasti valita terveyspalveluidensa tuottajaksi yksityisen terveysaseman ja kunta maksaa laskun, tarvittaisiin massiiviset määrät valvontaa että kustannustehokkuus säilyy. Ylimääräisiä tutkimuksia on helppo määrätä jos ei tarvitse miettiä kuka ne maksaa. Tälläkin hetkellä kunnat vääntävät sairaanhoitopiirien kanssa siitä kuinka paljon heidän palveluistaan pitäisi maksaa.

Toivottavaa olisi, että kaikkien oireiden perimmäinen syy selviäisi aina. Moni oire ja sairaus kuitenkin helpottaa itsekseen ajan kanssa ja terveydenhuollossa on priorisoitava kalliit tutkimukset niihin tilanteisiin, jotka oikeasti nähdään tarpeellisiksi. Lääketieteellisesti perusteettomat tutkimukset nakertavat kustannustehokkuutta ja mitä enemmän tutkitaan, sitä enemmän tulee vääriä hälytyksiä jotka taas johtavat lisätutkimuksiin.

Jos kuitenkin halutaan lisätä terveyspalveluiden tarjontaa tai parantaa niiden tasoa, tarvitaan lisää rahaa. Tämä tapahtuu lähinnä veroja nostamalla tai asiakasmaksuja korottamalla. Ruotsissa asiakasmaksut ovat nousseet ja laajennettu valinnanvapaus on heikentänyt paljon hoitoa tarvitsevien palveluita. Tilanne on erittäin ristiriitainen jos samaan aikaan tavoitellaan miljardien säästöjä.

Tässä vain muutama syy miksi Turun vihreät olivat mukana lausumassa erittäin kriittisesti hallituksen valinnanvapauslakiluonnoksesta. Vaikka satavuotias Suomi tuottaa Euroopan kustannustehokkainta terveydenhuoltoa, tarvitsee se silti soteuudistuksen. Maakuntahallintoa tai vahvemmin julkisella rahalla tuotettua yksityistä terveydenhuoltoa se ei tarvitse.

Lassi Laine
Sosiaali- ja terveyslautakunnan vpj. (vihr)
Heidi Haapala
Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen (vihr)