Niina RatilainenKahdeksan kuukautta sitten riemunkiljahduksia kuului aivan ensimmäiseksi maskulaisten ja ruskolaisten vihreiden pöydästä. Puoleen yöhön mennessä ilo oli huhtikuisena vaali-iltana levinnyt myös turkulaisten keskuuteen. ”Vihreät nousi historiallisesti Turun toiseksi suurimmaksi puolueeksi”, uutisoi Helsingin sanomat kuntavaali-iltana Turun tuloksia.

Huhtikuun jälkeen uudella kuntapolitiikan kaudella on tapahtunut paljon. Uuden vuoden alussa on hyvä summata taakse jäänyttä vuotta, ennen vuoden 2018 käynnistämistä.

Vihreitä kädenjälkiä lukuisissa päätöksissä

Valtuutettujemme määrä nousi kymmenestä neljääntoista minkä myötä myös lautakunnissa on enemmän vihreitä kuin aiemmin. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja on ensimmäistä kertaa Turun historiassa nainen ja myös ensimmäistä kertaa vihreä. Syksyn aikana Elina Rantanen on johtanut valtuuston kokouksia taidolla ja edustanut Turkua lukemattomissa paikoissa, kuten YK:n ilmastokokouksessa Bonnissa.

Pitkäaikainen tavoitteemme toteutui, kun kaupunkisuunnittelulautakuntaan valittiin vihreä puheenjohtaja. Saara Ilvessalon johdolla politiikka on eniten muuttunut kaavoituksessa, jossa lukuisiin asemakaavoihin on tehty muutoksia vihreiden esityksistä.

Suuria kaupunkikehityshankkeita eteenpäin

Tänä syksynä käynnisteltiin monta merkittävää hanketta kaupunkikehityksessä eteenpäin:

Satsauksia koulutukseen, huomio lastensuojeluun

Neuvottelimme vuoden 2018 talousarvioon suuren lisäyksen koulutukseen. Vuoden 2017 talousarvioon nähden valtuusto lisäsi ensi vuodelle 11 miljoonaa euroa. Lisäksi puolueiden välisten talousarvioneuvottelujen tuloksena päätettiin, että Turku hakee mukaan valtion kokeiluun maksuttomasta varhaiskasvatuksesta.

Syksyllä Vihreät Turussa ovat koulutuksen rahoituksen lisäksi työskennelleet kouluverkon parissa ja sivistyspalveluiden hyvän laadun eteen. Emme hyväksyneet esitystä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamisesta emmekä suostuneet kasvattamaan päivähoitoryhmien kokoa.

Nostimme esiin lähestyvän hälyttävän tilanteen päiväkotien riittävyydestä. Otimme kantaa Turun omien päiväkotihankkeiden vauhdittamiseksi ja Vihreä kaupunginhallitusryhmä jätti selvityspyynnön, jossa vaadittiin vastauksia siihen, mitä teemme, jotta ensi keväänä turkulaisille lapsille on riittävästi päivähoitopaikkoja.

Kauan esillä pitämäämme Sirkkalan koulun tilaongelmaan tulee helpotusta uuden rakennuksen muodossa ja Pääskyvuoren sisäilmaongelmista kärsineeseen kouluun rakennetaan myös uusia tiloja.

Loppuvuodesta teimme valtuustoryhmänä aloitteen lastensuojelun tilanteesta, sillä riittämättömät henkilöstöresurssit ovat nousseet esiin koko valtakunnan tasolla.

Pyöräily paranee, vesibussi vakinaistetaan

Pyöräilyn edistäminen ei ole koskaan Turussa helppoa ilman jonkinlaista vastarintaa, mihin nähden valtuustokauden alku on ollut huikea menestys. Syksyn ensimmäinen merkittävä edistysaskel oli Humalistonkadun pyöräilyväylän valmistuminen. Pyöräilyolosuhteet tulevat paranemaan myös koko valtuustokauden ajan, sillä olemme varanneet kaupungin budjettiin jokaiselle vuodelle miljoona euroa uusien pyöräilyväylien rakentamiseen.

Toukokuussa Turkuun tulee kaupunkipyörät, sillä saimme tuotua kaupunkipyörät uuteen käsittelyyn sen jälkeen, kun kaikki muut puolueet olisivat halunneet lykätä suunnittelua, jotta suunnitelmaan olisi lisätty autoille parkkipaikkoja. Vuonna 2018 valmistuu pyöräyhteys Puutarhakadulle ja päätämme pian nyt nähtävänä olevasta pyöräilyn kehittämissuunnitelma, missä linjataan koko kaupungin pyöräilyolosuhteista ja -reiteistä. Kirsikkana kakun päälle Aurajoen vesibussi vakinaistetaan osaksi kesän joukkoliikennettä.

Soten valinnanvapaus hiertää, Turku on askeleen lähempänä pormestaria

Syksyn aikana edistimme Vihreitä tavoitteita myös monella muulla tavalla. Turkuun valittiin uusi kaupunginjohtaja ja tehtävä muutettiin eläkevirasta määräaikaiseksi esityksemme mukaan. Kaupunginjohtajan nelivuotinen sopimus mahdollistaa pormestarimalliin siirtymisen seuraavissa kuntavaaleissa.

Punavihreänä yhteistyönä saimme aikaan hyvin kriittisen kaupungin lausunnon sote-uudistuksen valinnanvapausesityksestä. Lähestyvästä uudistuksesta huolimatta Turku kehittää aktiivisesti myös omia sosiaali- ja terveyspalveluitaan, mistä esimerkkinä on muun muassa tavoitteidemme mukainen päätös sosiaalisen luototuksen aloittamisesta.

Valtuustokausi on vasta alussa, mutta paljon on jo tapahtunut tai laitettu alulle. Alkava kuntapolitiikan vuosi jää sisällön määrässä tuskin edelliselle kakkoseksi. Siispä kohti aina vaan vihreämpää Turkua ja aina vaan sykähdyttävämpiä vuosikertomuksia!

Niina Ratilainen
Valtuustoryhmän puheenjohtaja