Turun vihreiden kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet vaativat, että Turun on ryhdyttävä välittömästi tosissaan toimiin ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja koulujen asianmukaisten tilojen järjestämiseksi.

De Grönas medlemmar i nämnden för fostran och utbildning kräver att en heltäckande utredning över det svenska daghems- och skolnätverket görs.

Yli 40% ruotsinkielisistä alle kouluikäisistä lapsista on tällä hetkellä sijoitettu erilaisiin tilapäisiksi tarkoitettuihin tiloihin, joista suurin osa on toimintaan ja lasten sekä henkilökunnan terveydelle sopimattomia.

Toiminta on jatkunut ”väliaikaisissa tiloissa” jo pisimmillään toistakymmentä vuotta, eli iso joukko turkulaisia lapsia ja nuoria on käynyt koko varhaiskasvatuksensa tällaisissa tiloissa.

Näiden tilapäisten tilojen lisäksi osa muistakin kaupungin toiminnoista on niin huonokuntoisissa tiloissa, että lapset ja aikuiset voivat niissä päivittäin huonosti. Tilanne on täysin kestämätön.

– Nämä epäkohdat ovat olleet tiedossa koko tämän kolmen vuoden ajan, jonka itse olemme olleet luottamustehtävissä kasvatus- ja opetuslautakunnassa, mutta ongelmia on vähätelty ja mitätöity sivistystoimialan johdon ja kiinteistötoimialan taholta. Samoin kuin tehtiin myös esimerkiksi Sepänkadun väistötilojen kanssa, sanoo Laura Rantanen kasvatus- ja opetuslautakunnasta.

– Luottamus osaan kaupungin viranhaltijoista ja johdosta ja heidän kyvystään hoitaa tehtävänsä vastuullisesti alkaa olla hyvin ohutta, kun lapsia ja henkilöstöä pidetään vuodesta toiseen epäterveissä ja toimimattomissa kiinteistöissä ja lasten järkyttyneiden vanhempien, henkilöstön ja meidän luottamushenkilöstön yhteydenotot sivuutetaan täysin.

Kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsen ja ruotsinkielisen jaoston jäsen Pia-Maria Gardberg sanoo ruotsinkielisten palveluiden tilojen olevan hätätilassa.

– Meille väitetään, että lapsimäärät vähenevät, mutta se ei pidä todellisuudessa paikkaansa. Tarvitaan ammattimainen ja kattava ruotsinkielisten palveluiden kasvatus- ja kouluverkkoselvitys. Yksittäiset tulipalojen sammutteluprojektit eivät ratkaise enää tilanpuutetta, joka on jo vaarantanut laadukkaan kasvatuksen ja koulutuksen toteuttamista ja kaupungin uskottavuutta lapsiperheiden palveluiden tuottajana.

Ruotsinkielisten alle kouluikäisten lasten määrä on lähivuosina kasvamassa tilanteessa, jossa nykyisillekään lapsille ei ole tiloja. Turun on ryhdyttävä välittömiin toimiin ratkaistakseen ruotsinkielisten lasten oikeuden saada laadukasta varhaiskasvatusta ja koulutusta turvallisissa tiloissa.

– Lähtökohtana tulee olla olemassa olevien kiinteistöjen kartoittaminen ja korjaaminen pikimmiten varhaiskasvatuksen käyttöön ja tarvittaessa lisärakentaminen. Tässä kuormittavassa tilanteessa pitää huolehtia myös henkilöstön työhyvinvoinnista, sanoo Jussi Tuimala.

Turun kasvatus- ja opetuslautakunnan vihreät

Laura Rantanen
Pia-Maria Gardberg