Valtuusto käsittelee tänään Turun ratikan jatkosuunnittelua. Tarkoitus on siirtyä viimeiseen suunnitteluvaiheeseen, jonka jälkeen kaikki on valmista rakentamista varten. Lopullinen rakentamispäätös tehdään seuraavalla vaalikaudella.

Asiaa käsiteltiin jo valtuuston viime kokouksessakin, mutta vasemmistoliitto ja perussuomalaiset halusivat tuolloin jättää päätöksen pöydälle. Pöytäämisen jälkeen on käyty jonkin verran keskustelua siitä, onko ratikan jatkosuunnittelupäätös järkevää tehdä keskellä koronakriisiä.

Miksi päätös pitää tehdä nyt?

Ratikasta on keskusteltu Turussa pitkään ja ratikan tarve on kasvanut vuosi vuodelta. Turusta tulee pian 200 000 asukkaan kaupunki, joka suunnittelee ja rakentaa suuria uusia keskustamaisia kaupunginosia muun muassa Linnakaupunkiin ja Itäharjulle. Esitetty ratikkalinja kulkee juuri näiden alueiden kautta. Lisäksi Varissuo, korkeakoulukampus, TYKS, Tuomiokirkko, kauppatori, rautatieasema, Turun linna ja matkustajalaivaterminaalit sijoittuvat reitille. Mikäli Turun naapurikunnat jatkossa haluavat, voi toinen linja kulkea jatkossa Raisiosta Kaarinaan.

Valtuusto päättää nyt ratikan jatkosuunnittelusta, ei rakentamisesta. Ratikan jatkosuunnittelupäätös kuitenkin mahdollistaa sen, että mikäli kaupungin kehitys ja kasvu jatkuu 2020-luvulla odotetulla tavalla, ratikan rakentaminen on mahdollista. Mikäli jatkosuunnittelua nyt lykätään, painuvat rakentaminen ja sen hyödyt horisontin taa. Kevään 2020 poikkeusolojen takia ei pidä laittaa jäihin koko vuosikymmenen potentiaalia. Turun on säilytettävä kykynsä kehittyä.

Ratikkasuunnittelun jatkaminen on ollut yksi Turun vihreiden tärkeistä tavoitteista tällä vaalikaudella. Monien käänteiden jälkeen on ollut ilo huomata, että kiinnostus ratikkaa kohtaan on kasvanut muissakin puolueissa. Koronakevät on hieman horjuttanut ratikan taakse jo muodostunutta enemmistöä, mutta toivon, että Turun tulevaisuuden kannalta tärkeä suunnittelupäätös saadaan tänään aikaan.

Jukka Vornanen
kaupunginvaltuutettu
kaupunginhallituksen 1.varapuheenjohtaja