Euroopan alueiden komitea ja Ukrainan kuntaliitto ovat haastaneet eurooppalaiset kaupungit järjestävät leirejä, joille ukrainalaislasten koululuokat voivat matkustaa. Aloitteen tavoitteena on, että Turku vastaa haasteeseen, järjestää leirin ja kutsuu lapsia ystävyyskaupunki Harkovasta. Leirien tarkoituksena on kääntää lasten ja nuorten huomio hetkeksi sodan traumaattisista tekijöistä ja keventää heidän psyykkistä ja emotionaalista kuormaa.

Leirejä on järjestetty useassa eurooppalaisessa kaupungissa. Suomessa Tampereen Ukrainatalo järjesti kuluneena kesänä parille kymmenelle 11-16 – vuotiaalle lapselle ja nuorelle ukrainalaiselle kesäleirin Tampereella. Tampereen kaupunki järjesti kesäleirin ystävyyskaupunki Kiovan kanssa viidellekymmenelle nuorelle. Leirejä on järjestänyt myös mm. Kansallismusoa Helsingissä.

Leirit antavat lapsille ja nuorille mahdollisuuden unohtaa sodan hetkeksi, levätä ja harrastaa keskeytyksettä ja olla fyysisesti ja psyykkisesti turvassa, ilman selviytymiseen liittyvää stressitilaa.

Ukrainan kuntaliiton mukaan Leirillä lapset voivat tuntea olonsa turvalliseksi päivittäisten rutiinien kautta, mikä edistää luottamuksen palauttamista tulevaisuuteen. Ulkoilu, urheilu sekä kulttuuri-, virkistys- ja kuntoutustoiminta auttavat parantamaan fyysistä ja mielenterveyttä.

Aloitteen allekirjoittajat haluavat, että Turussa aletaan valmistella ukrainalaisten lasten ja nuorten leiriä. Leirille varataan rahoitus ja sitä tarjotaan esimerkiksi Harkovan ystävyyskaupungin kautta kaupungissa asuvalle lasten ja nuorten ryhmälle. Kannustamme kutsumaan myös Turun kaupunkiseudun kuntayhtymän muut jäsenkunnat järjestämään leirejä Harkovan alueen lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat ja ansaitsevat taukoa.

Kaupunginvaltuutettu Niina Ratilainen jätti aloitteen kaupunginvaltuuston kokouksessa 21.8.2023