Turun vihreiden vaaliohjelma selkokielellä

Tällä sivulla esittelemme Turun vihreiden kuntavaaliohjelman eli tavoitteet vaaleissa. 

Kuntavaaleissa valitaan edustajat valtuustoon, joka päättää Turun asioista. Kun äänestät kuntavaaleissa, olet mukana valitsemassa edustajia oman kuntasi valtuustoon.

Alue- ja kuntavaalit järjestetään 13.4.2025, ja ennakkoäänestys on 2.4.–8.4.2025. 

Hyvä kaupunki ilmastolle ja ihmisille

  • Turun Vihreät haluavat, että kaikilla on hyvä arki nyt ja tulevaisuudessa.
  • Hyvä arki on mahdollista vain, jos luonto ja ilmasto voivat hyvin.
  • Ilmastonmuutoksen estäminen pitää ottaa huomioon kaikissa päätöksissä.
  • Luontoon pitää päästä helposti, jotta turkulaiset voivat nauttia siitä.

Viihtyisä kaupunki

  • Ihmiset ja luonto pitää ottaa huomioon kun Turku kasvaa kaupunkina.
  • Joukkoliikenne, pyöräily ja kävely ovat tärkeitä tapoja liikkua.
  • Haluamme, että Turkuun rakennetaan raitiotie.
  • Kaupungissa pitää olla puistoja ja muita yhteisiä paikkoja.
  • Kaikki kaupunginosat ovat tärkeitä. Niitä pitää kehittää tasapuolisesti.

Kestävä talous

  • Kaupungin talouden kasvu perustuu kestävyyteen. Kestävä talous tarkoittaa, että rahaa käytetään järkevästi.
  • Turun kaupungin ostoissa otetaan huomioon ympäristö.
  • Turun pitää olla hyvä paikka opiskella ja tehdä töitä.
  • Haluamme, että Turkuun perustetaan ympäristöystävällisiä yrityksiä. 

Työtä turkulaisille

  • Työllisyyspalveluja pitää kehittää. Työllisyyspalvelut on tarkoitettu työnhakijoille ja työnantajille.
  • Muutostilanteissa ihmisiä pitää auttaa uuden työn oppimisessa.

Oppiminen on jokaisen oikeus

  • Kaikilla on oikeus koulutukseen.
  • Koulutus on tärkeää kaiken ikäisille.
  • Haluamme, että opiskelijat jäävät kaupunkiin valmistumisensa jälkeen.

Maahanmuuttajien Turku

  • Maahanmuuttajat ovat tervetulleita Turkuun.
  • Haluamme, että Turkuun muuttavia autetaan.
  • Kaupunki tekee yhteistyötä maahanmuuttajien yhdistysten kanssa.

Hyvinvointia asukkaille

  • Vihreille on tärkeää, että Turun asukkaat voivat hyvin.
  • Hyvinvointia lisää esimerkiksi liikunta ja kulttuuri.
  • Kaikkien lasten ja nuorten pitää saada tarpeeksi apua ja tukea.

Selkokieliset ohjeet kunta- ja aluevaaleista: https://vaalit.fi/tietoa-alue-ja-kuntavaaleista-selkokielella

Selkotunnus on merkki siitä, että julkaisu täyttää selkokielen kriteerit