Turun vihreän kunnallisjärjestön kokouksen asettamaan määräaikaan mennessä ehdolle pormestariehdokkaaksi ilmoittautui yksi ehdokas, nykyinen apulaispormestari Elina Rantanen. Kunnallisjärjestön hallitus on todennut ehdolle ilmoittautuneet ehdokkaat ja koska ehdokkaita on vain yksi, päättänyt olla järjestämättä jäsenkyselyä pormestariehdokkaasta ja esittää kunnallisjärjestön kokoukselle Elina Rantasta pormestariehdokkaaksi.

Elina Rantanen on 45-vuotias viidennen kauden kaupunginvaltuutettu, joka toimi kuluvan valtuustokauden alussa hyvinvoinnin apulaispormestarina ja siirtyi kauden puolivälissä kaupunkiympäristön apulaispormestarin tehtävään. Aiemmin hän on työskennellyt kehitysjohtajana Kehitysvammaisten Tukiliitossa ja tutkijana Turun ja Helsingin yliopiston hankkeissa. Koulutukseltaan hän on filosofian tohtori ja valtiotieteiden maisteri. Turussa Rantanen on toiminut monenlaisissa luottamustehtävissä, muun muassa kaupunginvaltuuston puheenjohtajana 2017–2021 ennen siirtymistään apulaispormestarin tehtävään Turun ottaessa käyttöön pormestarimalliin kesällä 2021.

– Elina on äärimmäisen kokenut ja osaava poliitikko, jonka rinnalla Turun vihreät seisoo yhtenäisenä tulevissa kuntavaaleissa. Vihreät lähtee kisaamaan tosissaan pormestarin paikasta ja Elinasta tulee poliittisella osaamisellaan ja monipuolisella kokemuksellaan tälle kaupungille erinomainen pormestari, iloitsee Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtaja Jyri-Petteri Paloposki.

Rantanen nimettäneen virallisesti pormestariehdokkaaksi kunnallisjärjestön ylimääräisessä kokouksessa 15. lokakuuta. Samassa kokouksessa nimetään myös Turun vihreiden seuraavat kuntavaaliehdokkaat. Vihreät on tähän mennessä nimennyt Turussa 58 kuntavaaliehdokasta ja asettaa täyden sadan ehdokkaan listan.