Turun vihreä kunnallisjärjestö nimesi 16 ehdokasta lisää kevään 2025 kuntavaaleihin kokouksessaan tiistaina 10.9.2024. Vihreät on aiemmin nimennyt 42 ehdokasta.

– Haluan Suomen vanhimman, ensi kaudella 800 vuotta täyttävän kaupungin katsovan rohkeasti tulevaan. Erityisesti kaupungin luontotyö ja vihreyden lisääminen kasvavassa, rakentuvassa kaupungissa täytyy pitää vahvasti kärjessä kuten myös se, että lisäämme asukkaiden mahdollisuuksia voida hyvin ja olla mukana tekemässä yhteistä kaupunkiamme, kertoo kaupunginvaltuutettu ja apulaispormestari Elina Rantanen. Rantanen on ilmoittanut olevansa käytettävissä myös Turun vihreiden pormestariehdokkaaksi.

Tänään nimettyjen ehdokkaiden joukossa on nykyisistä kaupunginvaltuutetuista Rantasen lisäksi Niina Ratilainen sekä kaksi varavaltuutettua.

Vihreät nimeää oman pormestariehdokkaansa 15. lokakuuta. Jos tehtävään on tarjokkaita enemmän kuin yksi, pormestariehdokkaista järjestetään jäsenkysely 23. syyskuuta  – 7. lokakuuta. Jäsenkyselyssä ehdokaspaikasta kilpailevat henkilöt ovat tiedossa 18. syyskuuta. Elina Rantanen on ensimmäinen kisaan ilmoittautunut.

Nimettyjen ehdokkaiden joukossa on varavaltuutettu, Turun monikulttuurisuusneuvoston jäsen Theresia Bilola. Hän pyrkii Turun kaupunginvaltuustoon toista kertaa.

– Turku ansaitsee johtajuutta, joka edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta, tasa-arvoa ja ympäristön kestävyyttä – ei politiikkaa, jota ohjaa kapea-alainen poliittinen agenda. Vahva paikallishallinto voi puolustaa edistyksellisiä arvoja ja suojella asukkaidensa etuja kansallisesta poliittisesta ilmapiiristä riippumatta. Käyttämällä äänioikeuttasi, ryhtymällä ehdokkaaksi tai liittymällä kampanjoimaan valitset, että ihmiset, ympäristö ja sosiaalinen hyvinvointi asetetaan päätöksenteon keskiöön, Bilola linjaa.

Vihreät on nyt nimennyt yhteensä 58 turkulaista kuntavaaliehdokasta. Vihreät asettaa kevään 2025 kuntavaaleihin Turussa täyden sadan ehdokkaan listan. Ehdokkaita nimetään seuraavan kerran tiistaina 15.10.2024 pidettävässä kunnallisjärjestön kokouksessa, jossa nimetään myös kunnallisjärjestön pormestariehdokas.

– Tänään nimetyt ehdokkaat tuovat listallemme runsaasti monipuolista kokemusta, näkemystä ja tuoreita ajatuksia. Listamme kokoaminen jatkuu ja kannustankin kaikenlaisia kaupunkilaisia erilaisista taustoista mukaan yhteiseen vaalityöhömme kestävän, kasvavan, kehittyvän ja monimuotoisen Turun puolesta, kommentoi Turun vihreän kunnallisjärjestön puheenjohtaja Jyri-Petteri Paloposki.

10.9. nimetyt ehdokkaat

Bilola, Theresia